iulie 10, 2024

Επιστολή - Παρέμβαση στον Υπουργό Οικονομικών για τον νέο τρόπο υπολογισμού του μισθώματος των παραλιών

Share:

Αξιότιμε κε Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για ένα κρίσιμο ζήτημα το οποίο έχει προκύψει ως απόρροια της θέσης σε εφαρμογή του ν.5092/2024 όπως αυτός εξειδικεύτηκε με το ν.2516/2024 σχετικά με τον υπολογισμό του μαθηματικού τύπου για την απευθείας παραχώρηση απλής χρήσης τμήματος αιγιαλού και παραλίας.

Συγκεκριμένα, ο «Βασικός μαθηματικός τύπος», ο μαθηματικός τύπος που προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 5092/2024, ήτοι: αντικειμενική αξία όμορου ακινήτου x Συντελεστής Βαρύτητας Αιγιαλού x Συντελεστής Βαρύτητας Δραστηριότητας x έτη παραχώρησης x 3%, θεωρούμε ότι εξάγει γενικώς ένα εύλογο τίμημα για την παραχώρηση της απλής χρήσης σε όμορες επιχειρήσεις.

Ωστόσο, η προσθήκη της παραγράφου 2. του άρθρου 1 του ν.2516/2024, και η εφαρμογή του συντελεστή εξομάλυνσης για μισθώσεις που συνάπτονται έως τις 31/12/2025 έχει προκαλέσει σημαντική στρέβλωση στο υπολογιζόμενο τίμημα προσαυξάνοντας το έως και 10 φορές σε σχέση με τον προαναφερθέντα εύλογο «βασικό μαθηματικό τύπο».

Ο συντελεστής εξομάλυνσης εξισώνει το τίμημα ανά τ.μ. σε ολόκληρες παραλίες μήκους έως και 2-3 χιλιομέτρων, βάσει μεμονωμένων και δυσανάλογα υψηλών μέγιστων τιμών μίσθωσης που έχουν επιτευχθεί την τελευταία επταετία σε διακριτά τμήματα αιγιαλού και παραλίας χωρίς να εξετάζει περαιτέρω τις ιδιαιτερότητες αυτών των μισθώσεων όπως τη σημειακά πλεονεκτικότερη θέση παραχώρησης στην οποία έχει επιτευχθεί το μέγιστο μίσθωμα. Σε πλείστες δε περιπτώσεις αυτά τα υπέρογκα μισθώματα επιτεύχθηκαν με την προσδοκία της κατάχρησης της παραχώρησης τόσο ως προς την επιφάνεια που τελικώς χρησιμοποιούν όσο και ως προς την λειτουργία των «τροχήλατων αναψυκτηρίων-κυλικείων» που τα συνοδεύουν. Εξ άλλου είναι γνωστό ότι το Υπουργείο Οικονομικών και η Γενική Γραμματεία δημόσιας περιουσίας με την εφαρμογή του ν.5092/2024 επιδιώκουν και σε πολλές περιπτώσεις επέβαλαν (Ρόδο-Μύκονο κλπ.) την νομιμότητα σε αυτές τις υπερβάσεις. Είναι επομένως αντιφατικό να στηρίζεται ο μαθηματικός τύπος σε τιμές ανά τ.μ. του 2023  που επιτεύχθηκαν χάριν  αυτού του προσδοκώμενου από  καταχρηστική λειτουργία εισοδήματος των επιχειρήσεων αυτών.

Επιπλέον, με την διατύπωση και την οριζόντια εφαρμογή του συντελεστή εξομάλυνσης δεν γίνεται κανένας διαχωρισμός ως προς τις θεμελιώδεις διαφορές στη χρήση του παραχωρούμενου χώρου μεταξύ ενός τουριστικού καταλύματος και ενός ιδιώτη ή επενδυτικού σχήματος ο οποίος ανάγει τη χρήση της παραλίας ως τη βάση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας. Συγκεκριμένα, η άσκηση του προτιμησιακού δικαιώματος από τα τουριστικά καταλύματα είναι ανελαστική ανάγκη η οποία λειτουργεί ως συμπληρωματική δραστηριότητα στο κύριο προϊόν, τη φιλοξενία. Στη συντριπτική πλειονότητα των καταλυμάτων η διάθεση των ομπρελών είναι δωρεάν και η χρήση της παραλίας αυτοτελώς δεν αποφέρει έσοδα αλλά αποσκοπεί σε αναβαθμισμένες ξενοδοχειακές παροχές σύμφωνα και με τα ισχύοντα στον διεθνή ανταγωνισμό. Αντίθετα, στις περιπτώσεις των ιδιωτών οι οποίοι πλειοδοτούν με υπέρογκα ποσά σε γειτονικά πόστα ενδέχεται να ακολουθείται άλλη προσέγγιση, όπως προαναφέρθηκε, με την προσδοκία να παραχθεί υπεραξία όχι μόνο από την απλή χρήση αλλά και από παράπλευρες δραστηριότητες οι  οποίες προσδίδουν στο τίμημα της πλειοδοσίας όχι την αναμενόμενη αγοραία αξία/μίσθωμα αλλά ειδική αξία/μίσθωμα για τον συγκεκριμένο επενδυτή.

Τέλος, είναι γεγονός ότι η επιφάνεια η οποία παραχωρείται για απλή χρήση στα ξενοδοχειακά καταλύματα είναι πραγματική και πολλαπλάσια από αυτήν για την οποία έχουν επιτευχθεί οι μέγιστες τιμές μίσθωσης σε συγκεκριμένα πόστα, μέσω διαγωνισμών. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα πόστα αυτά επεκτείνονται παρανόμως ώστε να καθίσταται το μίσθωμα τελικά μικρότερο ανά τ.μ., διαιρούμενο με την πραγματική επιφάνεια του χώρου που έχει καταληφθεί.

Συνοψίζοντας, θέλουμε να καταστίσουμε σαφές ότι η άσκηση του προτιμησιακού δικαιώματος από όμορα ξενοδοχειακά καταλύματα αποτελεί μία σταθερή, ανελαστική και διαχρονική πρακτική. Θεωρούμε ότι το τίμημα για την παραχώρηση πρέπει να ακολουθεί αυτή τη λογική και να μεταβάλλεται εύλογα μεταξύ δύο διαδοχικών ετών και όχι με 10πλάσιες αυξήσεις !!! Οι ενέργειες αυτές θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα αυτών των επιχειρήσεων λόγω των υπέρογκων τιμημάτων μίσθωσης και δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ τουριστικών  καταλυμάτων  τα οποία ασκούν τη δραστηριότητα τους σε γειτονικά διακριτά τμήματα παραλιών με ελάχιστες μεταξύ τους αποστάσεις.

Με εκτίμηση

Πρόεδρος           Γ. Γραμματέας

Print Friendly, PDF & Email
chevron-down @media print { @page { margin: 5mm !important; } } @import url('https://fonts.googleapis.com/css2?family=Inter&display=swap'); #printfriendly { font-family: 'Inter', sans-serif !important; font-size: 0.8em !important; line-height: normal !important; } #printfriendly #pf-title { display: none !important; } #printfriendly #pf-src { display: none !important; } #printfriendly h2{ font-size: 1.4em !important; } #printfriendly h3{ font-size: 1.3em !important; } #printfriendly h4{ font-size: 1.1em !important; } #printfriendly p{ line-height: 1em !important; margin: 2px !important; }